frame

EnouQh.com

Du behøver ikke at registrere dig eller logge ind for at læse indspark i debatten, men vi vil elske, hvis du opretter en profil og deltager aktivt

Log ind Registrer

Netdoktor – om psykisk vold

#EnouQh#EnouQh Indlæg: 52
Redigeret november 2018 i Eksperter – om psykisk vold
Netdoktor har en barsk artikel, som viser hvor skævt et forhold kan udvikle sig. Artiklen er skrevet af journalist Annette Aggerbeck

Fortællingen handler om Helle, der møder sin barndomskæreste, bliver gravid og herfra udvikler den psykisk vold sig. Heller bruger efterfølgende 6 år på at forstå, at hun var nødt til at forlade sin psykisk voldelige mand og far til hendes barn. Selvom Helle tidligt oplever den psykisk vold, bliver hun i forholdet, fordi hun er gravid. Hun er selv skilsmissebarn og ønskede ikke, at deres barn skulle vokse op som skilsmissebarn.

Helles råd til andre, der udsættes for psykisk vold:
  • Tal med nogen! Der er uendelig meget tabu og skam forbundet med vold – især psykisk vold – men hvis du skal ud, bliver du nødt til at tale med nogen. Det kan være en af dine nærmeste, som du stoler på, men prøv også at tale med professionelle, som f.eks. et krisecenter eller Mødrehjælpen.
  • Mange bliver i psykisk voldelige forhold, fordi de mener, det er bedre for børnene. Men børn spejler sig i de voksnes adfærd, så hvis de er vidner til psykisk vold i hjemmet, ender de med at tro det er ”normalt” og acceptabelt.
  • ”Men han/hun slår mig jo ikke”. Hører du ofte dig selv tænke denne sætning eller sige den højt til andre, så husk på at psykisk vold er mindst lige så skadeligt som fysisk vold. Det tager længere tid at genopbygge et ødelagt selvbillede end det tager at hele fysiske skader.
  • Følg din indre stemme/indre kompas fra starten. Føles det, der foregår i dit parforhold, fundamentalt forkert for dig, så sig fra. Det er meget nemt at sige, og meget sværere i praksis. Start med små ting, som ikke er store ”triggere” – det er også en god påmindelse om, at du er noget værd, når du står ved dine egne grænser.
  • Tag imod al den hjælp du kan få! Dette er det vigtigste, når det handler om at komme i gang med at opbygge et liv efter psykisk vold. Mange har brug for psykologhjælp – tal med din læge om du kan få tilskud. Spørg kommunen om du kan få hjælp til f.eks. at få anvist en bolig, et indskud eller lignende. Der er ingen skam i at modtage hjælp, selvom det føles sådan, især fordi man ofte er fuldstændig overbevist om, at man intet er værd.
  • Hvis I har haft fælles økonomi, skal du huske at kontakte jeres bank, men det er endnu mere vigtigt at huske at ændre alle dine elektroniske adgangskoder, så det kun er dig, der har adgang til dem. Mange smartphones har desuden funktioner, der deler din lokalitet, så husk at slå det fra.
Selvindsigt
Jeg har lært aldrig mere at ignorere min egen indre stemme. Jeg skulle have søgt hjælp og støtte tidligere, men det var svært, for jeg troede jo, at det bare var mig, der ikke var god nok. Så jeg arbejder stadig med at føle mig god nok. Jeg øver mig i at stole mere på mig selv, og jeg kan stadig tage mig i at tro på, at min eksmand har ret, hvis han skriver noget grimt om mig i en sms. lighed til sig selv, for hvis jeg havde følt mig mere værd, ville jeg nok ikke være havnet i den situation.

Helle Helle er et opdigtet navn af hensyn til de involverede parter.

Du kan læse hele artiklen her: http://bit.ly/net-doktor
Log in eller Registrér for at kommentere.