frame

EnouQh.com

Du behøver ikke at registrere dig eller logge ind for at læse indspark i debatten, men vi vil elske, hvis du opretter en profil og deltager aktivt

Log ind Registrer

Ikke alle psykopater kigger på tremmer indefra

Psykopati er ikke en sygdom – det er en måde at leve på, som går ud over andre.

Psykopati er den eneste psykiatriske lidelse, hvor den syge person ikke lider. Det gør omgivelserne derimod… At blive diagnosticeret som psykopat er en kedelig diagnose at få. Det er ikke en sygdom – det er en måde at leve livet på. – Sanne Udsen, bogen: Psykopater i jakkesæt

Det er ikke alle psykopater, eller narcissister med psykopatiske træk, der kigger på tremmerne indefra! 

De er blandt os – de er lidt mindre impulsive, afdæmpede, nøjeregnende og klogere, fordi de har brug for samspillet med andre, præcis som du og jeg. Men de har lært spillereglerne, og de har lært at udnytte spillereglerne.

En del optræder, for det er det, de gør – optræder – med jakke og slips, overblik og udadtil venligt, velafbalanceret, afdæmpet, fattet. Ordene har de lytte sig til og lært udenad. De ved præcis, hvordan de skal præsentere sig, for at opnår den ønskede effekt – alt i mens de nøje måler reaktionerne.

Ordene er velvalgte. Øvelse gør mester. Spillet er i gang. »Goddag, Det var rart endelig at sætte ansigter på. Jeg er jo så hendes far og... hvad jeg laver? Jeg arbejder jo med vind, så jeg rejser en hel del. Ja, jeg skulle faktisk have været ude at rejse nu...«

Tilbagehold af ejendele, opsparing, børnebidrag og misligehold af samværsaftalen er i den milde ende af den psykisk-økonomiske chikane eller vold, selvom det risikerer at ruinere eller parkere eks-partneren på antidepressiv medicin i årevis.

Ordene er forskellige, historierne er forskellige, fordi narcissister er lige så forskellige som os. Empatien er vores fælles arv, der danner baggrund for vores normværdigrundlag, narcissisternes manglende empati er deres.

Livet er et ræs, et spil, der handler om at vinde, og præmien er magt. Psykopatiske narcissister har ingen skrupler ved at jorde en samarbejdspartner, hvis de kan. Fx ved at ændre betingelserne – uanset hvad moralen eller loven siger. De lyver med et smil, og alle er i risiko for at blive udnyttet. 

Investoren sidder og græder, fordi han lige er blevet franarret hele sin opsparing og må gå fra hus og hjem, alt imens den narcissistiske psykopat skruppelløs er videre til sit næste offer. 

Deres grandiose omnipotens fortæller dem, at de er i deres ret – til mere end andre, til at behandle andre, som den lort, de oftest får andre til at skrabe af deres sko. Hverdagens trivialiteter hænger dem nemlig langt ud af halsen, så de har også brug for ‘tjenere’ for at udlevere deres drøm.

Tjenere er ofte partnere, familie, børn, ekspartnere, kolleger. Nogle får den tvivlsomme ære, at blive overtjener, andre indgår blot i narcisst-psykopatens daglige fornødenheder, daglige gøremål – den narcissistiske forsyning.

BigMaQ
¯\_(ツ)_/¯
Log in eller Registrér for at kommentere.